Hoppträning Hans Westergren

Usch vad dåligt det gick idag! Det var typ tredje världskriget mellan mig, hästen OCH tränaren. Ingen kom särkilt bra överens (brukar annars aldrig tjafsa med varandra..) Hon tog inte skänkeln ordentligt utan tryckte ut bogen i svängarna och "genade" som bara den. Plus att det inte kändes som det fanns något riktigt bjud i henne alls även fast hon tog fart mot hindren så vart allting bara helfel. Men efter en del hårda ord från Hans och massa svett och en del tårar gick det bättre. Fick rida på en volt i galopp och förböja henne för att verkligen få igenom henne men hon var så himla stel! Det gick verkligen inte och hon försökte allt för att slippa. Värst var det i höger varv. Efter ett tag blev det dock okej så då fick jag komma på de sista hindrena. Sen nästa runda började jag på volten tills hon var riktigt rund innan jag började hoppa och då gick det tusen gånger bättre! Då var det helt plötsligt hur lätt som helst att se avstånd och hon väntade ut mig mot hindret.

Hans sa att det ligger i markarbetet. Vilket nog är sant eftersom hon har börjat "fuska" så mycket på senaste tiden, skjuter ut rumpan HELA tiden. Vilket jag inte fått riktig bukt med men jag tror det kommer bli lite bättre from nu, måste helt enkelt böja henne ordentligt så hon blir stark även där. Men det jag är tveksam till är om det är allt, hon var verkligen hemsk idag och hon som annars alltid brukar vara så samarbetsvillig liksom. Ända gångerna hon inte varit det är när hon haft ont någonstans. Så jag ska ta och ringa Kiropraktorn imorn och fixa en tid. Skulle inte förvåna mig om hon har någon låsning; dels för att hon gått så himla fint fram tills kanske 2 veckor sen, dels så har sadeln inte suttit något bra och så var det även ett ganska bra tag sen hon kollade henne sist. Det måste ha något med det att göra även om det såklart ligger i markarbetet också. Vi får se vad hon säger sen.
Såhär såg Lassie ut i somras när hon hade en låsning i nacken som jag först inte fattade vad det var...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0